Gezien: 5 augustus in de kerk, het dorpshuis en park Vijversbrug in Tytsjerk
Uitvoering: 22 kunstenaars op het gebied van dans, muziek, fotografie/video en installatiekunst
Artistieke Leiding: Shiri Wilk
Projectleiding: Reina Rodina van der Meer
**** sterren

Eén verhaal en 22 kunstenaars

De Manifestatie Fertellendeweis, het resultaat van een ‘artcamp’ in Tytsjerk met 22 kunstenaars, verdient eigenlijk meer dan één middag en een sfeerimpressie. Niet dat het allemaal even genieaal is, maar bijzonder is het wel. De kunstenaars (uit onder meer India, Venezuela, Frankrijk, Japan, Zuid-Afrika en Nederland) zijn twee weken lang gebroederlijk aan de slag geweest, waarbij ze zich lieten inspireren door een verhaal over een groep vluchtelingen uit Tiel die in de Tweede Wereldoorlog onderdak vond in Tytsjerk, net als nu de kunstenaars.

Sommige van hun producten zijn individuele expressies van individuele emoties, maar er zijn ook dwarsverbanden ontstaan, vooral met de musici. Zo danst Natasa Milojevic gehuld in krantenpapier zich als het ware uit een zee van nieuws op muziek van verschillende muzikanten. Enkelen van hen waren eerder al te horen in het openluchttheatertje van Park Vijversburg, waar verder de meeste kunstwerken te zien zijn, zoals de lichtsculpturen in een donkere grot van Priyanka Das met oorlogsverhalen in dark times.

Van veel vakmanschap getuigden de 170 papieren poppen waarmee de vluchtelingen van destijds werden opgeroepen. José Antonio García bracht ze zelfs tot leven in een kleine performance. Tami Barkai tekende op teintallen aan elkaar geplakte papiertjes een ijl netwerk van vertakkingen, waartussen ergens een huis verstopt zit. Zuky Serper boude de contouren van de erk, waarin de vluchtelingen waren opgevoegen, na op een bootje dat door het dorp werd geduwd. De link met nu is duidelijk.

Rupsa Kundu bouwde een inloopkast na in een laantje, met ‘kleren voor iedereen’. Met een thema als dit ligt de symboliek er al snel boven op, maar er zijn ook meer mysterieuze uitingen, zoals hangende poppetjes zwevend boven een spies, gaten in het kroos, of een zwevende bladerdeken. Dat dit alles in een creatieve uitbarsting van twee weken kwam bovendrijven, dat is toch wonderbaarlijk.

HANS BRANS
Leeuwarder Courant, 6 augustus 2018