Kinderen in Heechterp/Schieringen creëren hun eigen buurthuis

Wat waren ze trots, die vrijdagmiddag 23 maart. Vijf kinderen van de Kinderwijkraad in de Leeuwarder wijk Heechterp/Schieringen presenteerden die middag een plan om een leegstaand lokaal in de Plataanschool, onderdeel van Stichting Proloog, om te toveren tot Game Hall. Het moet een soort ’buurthuis voor kinderen’ worden waar ze elkaar vanaf volgend schooljaar buiten schooltijd kunnen ontmoeten. Kunstenares Lisette Bokma helpt de kinderen bij de realisatie van hun plan.

De Game Hall van de Plataanschool is een typisch Reis-project. De weg die leidt naar het resultaat spreekt al zó tot de verbeelding, dat het middel haast belangrijker is dan het doel. Haast – want als je het aan de kinderen vraagt, gaat het wel degelijk om het resultaat. Zij willen een speelruimte waar ze kunnen chillen, kletsen, leren, make-uppen, gamen, rusten en spelen. En daar hebben ze heel wat voor over. Van brainstormen tot ontwerpen en van presenteren tot bouwen. Elke vrijdagmiddag, soms zelfs tijdens vakanties.

Plek waar alles mag
Het plan ligt er al drie jaar. Het werd dus ook wel tijd dat het concreet werd. Met de instelling van de Kinderwijkraad – een landelijk initiatief van Kies&Co waarbij kinderen uit groep 6, 7 en 8 plannen bedenken voor hun wijk – kwam de Game Hall al gauw als een van de favoriete ideeën naar voren. De kinderen wilden een leuke plek creëren om buiten schooltijd naartoe te kunnen. Een plek waar alles mag, “behalve ruziemaken, drinken bij de computers en rotzooi achterlaten”, vinden Marcella, Chivayno, Nisrine, Ezmé, Kyshan en Elsa.

Hoofd, Hart en Handen
Joop Boomsma, directeur van de Plataanschool, zorgde ervoor dat het plan werd ondergebracht bij De Reis. Op de Plataanschool werken de kinderen met Hoofd, Hart en Handen aan hun eigen ontwikkeling. Omdat het project helemaal aansluit bij deze visie, legt de school ook een deel van het benodigde geld bij. Om tot een ontwerp te komen, sloot Lisette Bokma aan. Zij had al eens een project voor De Reis uitgevoerd en werd na een succesvolle pitch aan dit plan gekoppeld. Lisette: “Ik wil zo veel mogelijk aan de kinderen overlaten. Ik zeg wat we gaan doen, bijvoorbeeld een moodboard maken, en zij bepalen hoe we het doen.”

Rekenen en judo
Het werken met Hoofd Hart en Handen betekent op de Plataanschool dat kinderen leren vanuit verschillende disciplines. Ze leren rekenen en lezen, maar ook judo en toneelspelen. Bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van hun zelfvertrouwen en -expressie. Alles is gericht op het bijbrengen van vaardigheden waarvan gedacht wordt dat kinderen die nodig zullen hebben in hun verdere leven. Het mooie van de Game hall is dat ook hier allerlei disciplines samenkomen. Van organiseren tot realiseren en alles daar tussenin. Het maakt de kinderen zelfredzaam, creatief, het wakkert hun fantasie aan en het leert ze groot te denken.

Prullenbakken
Lisette: “Wat interessant is, is dat de kinderen een heel duidelijke visie hebben op de ruimte. Ze willen er bijvoorbeeld veel prullenbakken, omdat ze vinden dat ze fouten mogen maken. Ze denken na over het kleurgebruik. Regels die er moeten gelden. Multi-inzetbaarheid van de ruimte, bijvoorbeeld tijdens schooluren. Wie de sleutel van de Game hall krijgt… Het wordt echt hún Game hall.”

Zeven tot zeven
De reden dat Joop er een ruimte voor beschikbaar stelt binnen de school, is dat de Game hall volgens hem ook helemaal past in het huidige ‘7.00 tot 19.00 onderwijs’. Joop: “Wij hebben geen naschoolse opvang maar dit is ook een vorm van naschools aanbod. Het is een nieuwe vorm van samenkomen buiten schooltijd.”

Positief project
Op 13 juli is het eerste feestje in de Game Hall en zoals het nu lijkt is hij vanaf volgend schooljaar structureel drie dagen per week open. De wijk zorgt wat Joop betreft voor het toezicht. “Er is al een vast groepje ouders en vrijwilligers betrokken bij de Kinderwijkraad dat heel veel doet, dus daar heb ik wel vertrouwen in. We pakken het integraal op en dat moet ook. Iedereen heeft er belang bij. Want waar ik vooral enthousiast van wordt: Je zíet de kinderen zich ontwikkelen tijdens dit proces. Het is een heel positief project dat alleen maar leuker wordt. Ja, we zijn echt met iets unieks bezig.”