Vandaag in de Leeuwarder Courant | games ontwerpen tegen polarisatie

Leeuwarder Courant 15 juli 2018

Jacob Haagsma

LEEUWARDEN: Kunstenaars uit verschillende landen werkten dit weekend aan ‘games’, tegen polarisatie. Met humor, was de bedoeling, maar dat liep anders.

Ze komen uit landen als Syriƫ, Bulgarije, Slowakije en Nederland, en ze werkten dit weekend, verdeeld in drie teams, twee dagen aan een game. Volgens de beginselen van Borderline Offensive, een internationaal initiatief dat in Leeuwarden neerstrijkt als onderdeel van het Culturele-Hoofdstad-project De Reis. Borderline Offensive is opgezet op het trieste hoogtepunt van de vluchtelingencrisis, drie jaar geleden, en dat was aanvankelijk ook het voornaamste onderwerp.

“Hier in Leeuwarden wilden we dat vertalen naar een diepere laag”, zegt projectleider Sikko Cleveringa. “Hoe breng je de mensen die angstig zijn voor zulke ontwikkelingen en mensen die daar optimistischer over zijn bij elkaar?” Met die vraag gingen de teams aan de slag in de Leeuwarden Blokhuispoort, onder de vleugels van het bedrijf Grendel Games, zelf gespecialiseerd in ‘serious games’.

Het ging in alledrie gevallen toch vrij letterlijk over vluchtelingen. Zo was er een installatie in een vroegere cel, dat de speler confronteert met het zinloze ritueel van steeds weer formulieren invullen, waar vluchtelingen vaak in verzeild raken. Leeuwarder Isaak Kraft van Ermel werkte met een Slowaakse theatermaker en Syrische cartoonist aan een bordspel over de tocht van vluchtelingen door Europa.

Het was de bedoeling om een app te maken, vertelt Kraft van Ermel, maar dat was te bewerkelijk. Mogelijk worden deze spellen doorontwikkeld naar een digitale variant. En de humor? “We vonden dit toch niet een onderwerp om grappen over te maken”.